Als vinger aan de pols van de denimindustrie, meldde LINK al eerder dat er eindelijk vaart in het verbeteren van productiemethoden in denim en jeans zit. Het heeft wat jaren van onderzoek gekost - research & development blijven essentieel - maar nu kan er steeds vaker en meer met behoorlijk minder water, minder vervuilende of zelfs giftige stoffen geproduceerd worden.
Tegelijkertijd wordt er in het recyclen van denims en jeans, of andere materialen die weer tot denim kunnen leiden, een flink aantal stappen gemaakt. Dat de consument het niet belangrijk vindt is natuurlijk een onwaarheid als een koe. De tijd dat je er als merk en retailer op afgerekend wordt door de consument is er al en zal alleen maar evidenter worden.
Daarnaast zijn er de smart wearables in opkomst. Het gaat eindelijk gebeuren dat we kunnen genieten van handige toepassingen in je kleding. Ook dat heeft wel even geduurd. Tevens breidt de trend in de zogenaamde cosmetische jeans zich uit met praktische toevoegingen zoals vochtinbrengend, thermo voor meer warmte in de winter, of juist UV-stralingwerend.
Better Blues begint een feit te worden. In dit nummer valt er weer het laatste nieuws over te lezen, mis het niet. Better Blues geldt niet voor de omzetten helaas, of juist wel - het is maar net hoe je ‘better blues’ wilt interpreteren. Wat een tegenvallend jaar is 2016 tot nu toe. Faillissementen blijven een wekelijkse realiteit, maar doorstarten is ook al een paar seizoenen ‘the new black’. Er is veel gaande in deze branche zowel aan de zijde van de merken, de leveranciers, als aan de kant van de detailhandel (om maar weer eens een oud-Hollands woord te gebruiken). De transitie van het oude model naar de huidige situatie is nog niet voltooid. Focus blijft de leidraad. Dynamiek blijft aanwezig, zij het op niet altijd de juiste manier. Op couture- en prêt-à-porterniveau is de mode ook niet uitgeraasd. Wil het ene modehuis direct na de catwalkshow de collecties verkopen aan de eindgebruiker, wil de ander dat beslist niet. Nieuw dit seizoen is de combinatie van mannen- en vrouwenmode in één show. Gaat dat de mannenmode de das om doen? LINK denkt dat het wel losloopt. Wat wellicht van grotere invloed zal zijn, is het gekonkel rond de Brexit, net een feit als ik dit schrijf. De grote, heersende verwarring van dit decennimum is nog niet voorbij. Rare jaren die 2010’s. Inspiratie is een pijler van dit vaktijdschrift. Naast een bruisende Anita Tillmann van Premium Exhibitons (en veel meer) in Berlijn, brengt deze editie ook heel veel kijkplezier met bijzondere fotoseries uit New York, Londen en Amsterdam. Voor heel andere inspiratie zijn er de trends uit Lissabon, exclusief voor LINK.
Veel succes én plezier komend seizoen!