Glans, glitter, een helder schijnsel, schitter (end). Het thema van dit nummer is één van de grote najaarstrends. In het alsmaar donker wordende seizoen, heeft een mens behoefte aan meer licht en warmte. Schijnsel straalt ook warmte af. Hopelijk LINK ook! Glitters, of een glanscoating op jeans, we zien het heel veel, met name in metallic tinten. Accessoires en schoenen glimmen dat het een lieve lust is. De subtiele glans van velour, fluweel en leer. Mix het met bedachtzaamheid, eruit zien als een kerstboom is een misser.
In dit nummer staat denim weer in the spotlight met de fotoserie ‘Denim du jour’, een upmarket visie op denim in de vrouwenmode. Schitterend.
Shine! We willen ook figuurlijk met glans en warmte het seizoen door. Een nieuw kabinet op komst, dat misschien eindelijk eens de rust brengt voor de getraumatiseerde consument in de Benelux. Die consument beschikt nog steeds over voldoende glimmende munt, kijk maar naar de rijen die voor de Apple store stonden, geduldig en met volle overtuiging om minimaal zevenhonderd euro in no time te spenderen. Pijnlijk voor de modedetailhandel, wanneer gaat die weer eens scoren?
Niemand durft dat echt te zeggen, het credo is nu eerder: overleven. Dat kan ook met glans en klasse overigens, het hoeft - beter: het moet - juist niet zuur zijn. In het interviewkatern vroegen we grotendeels aan winkeliers die al generaties lang retailen, hoe ze het doen en wat ze hebben zien veranderen. Opvallend is dat het allemaal echte volhouders zijn met een positieve instelling en realiteitszin. Hartverwarmend. Over glans gesproken, die is er wel van af als het over Bread & Butter gaat, zo bleek deze zomer. De organisatie heeft nieuwe data aangekondigd (nu van dinsdag 15 tot en met donderdag 17 januari aanstaande) en hanteert een strenger toelatingsbeleid voor deelnemende merken. LINK is benieuwd of het voor een opleving gaat zorgen. Misschien kan Bread & Butter ook volledig online gaan, een virtuele vakbeurs. Het is maar een ideetje. Feit is wel dat een fysieke beurs een redelijk achterhaald concept is, maar omdat wij allemaal toch mensen zijn en van fysiek houden, nooit zal verdwijnen. Dat ook een vakbeurs meer (com)passie moet tonen, zich elk seizoen moet vernieuwen en vooral ten dienste van de merkleveranciers en de inkopende winkeliers dient te staan, en niet ter meerdere glorie van de origanisator en zijn portemonnee, is een les die in Berlijn wel geleerd mag worden.
LINK wenst iedereen een schitterend najaar toe, ook in de kassa en anders ‘gewoon’ met elkaar.