Een nieuw jaar, een nieuw seizoen met nieuwe kansen! Voor velen was 2013 een jaar met uitdagingen, maar de tekenen van een licht herstel dienen zich aan. Het zal allicht nog wel even duren voordat we dat echt gaan merken, maar laten we voorzichtig aannemen dat we het grootste obstakel hebben genomen.
De rode draad in dit nummer heeft alles met verbeteren te maken. Opvallend hoeveel merken en groothandelsbedrijven in de bres springen die de crisis voor veel retailers heeft doen ontstaan. Sommigen zijn somber en vermoeden dat de zelfstandige multibrand-winkelier echt gaat verdwijnen. De marktsituatie is hard en diverse merken gaan zelf retailen met monobrand stores. Meerdere merken doen dat liever samen met een specialist - diezelfde retailer, want het is een vak apart - en ontwikkelen aantrekkelijke shop-in-shop concepten. LINK heeft ook ervaren dat merken niet altijd succesvol zelf hun retail kunnen realiseren. De praktijk is toch gecompliceerder dan in eerste instantie leek, of het zit gewoon niet in het dna van de distributeur. To retail or not to retail, that is the question, zou je bijna willen zeggen.
Als je in deze tijd wilt ondernemen is de financiering een van de grote struikelblokken, en niet alleen voor starters, maar ook voor ervaren detaillisten of gerenommeerde ontwerpers. Banken zijn er niet meer voor je, dus wat doe je dan? Crowdfunding. Geen ziel had er van gehoord tot een paar jaar geleden, maar het kan een serieuze manier zijn om je onderneming vleugels te geven, of simpel wat lucht. Gemakkelijk is het uiteindelijk vanzelfsprekend ook niet, dat valt te lezen in het interviewkatern dat over het fenomeen crowdfunding gaat.
Interessant om te zien dat vele zekerheden van vroeger, of zelfs van een paar jaar geleden, er totaal niet meer toe doen. Verheugend is dat in de mode en dan vooral in de Nederlandse modebranche er noodgedwongen meer kwaliteit wordt nagestreefd. Het serviceniveau wordt hoger, winkels worden leuker. Geen koude, strakke merkdictatuur, maar een winkel die de smaak en persoonlijkheid van de eigenaar reflecteert. Het kon, het kan, het zal mogelijk blijven tot het einde van deze eeuw.
Aan de slag ermee!