Alles is aan verandering onderhevig en mode leeft ervan. Zonder verandering geen mode. Seizoenen en trends verdwijnen steeds meer, de strakke verdeling tussen mannen- en vrouwenmode ook. Het is beter zo.
Winkelen, shoppen en retailen verandert, merken en hun strategie ook. Minder fysieke winkels, meer online, maar de beleving en de dienstverlening blijven het belangrijkst, waar dan ook. Hoofdzaken krijgen meer aandacht, het stroomlijnen van organisaties en merken is al enige tijd aan de gang. Nadenken over wat je doet en waarom je het doet - het kan beslist geen kwaad.
De economie trekt aan horen en lezen we overal, maar de branche moet wel van ver komen. Sommigen van ons zijn nog steeds aan het overleven, aan het zwemmen om de overkant te halen en om te bedenken wat de volgende stap moet zijn. Denken gaat altijd vooraf aan actie.
De cover van dit nummer is gekozen uit een fotoserie van enige tijd geleden, gemaakt door Ruud van der Peijl. LINK komt er verderop nog op terug in het kader van het 20-jarig jubileum. Recyclen kan geen kwaad, de mode heeft altijd al een voorliefde voor retro in een nieuwe versie. Technisch gezien is een groeiend aantal modeontwerpers en merken intensief bezig om te recyclen, van gebruikte materialen nieuwe items te maken om het productieproces meer circulair en dus minder schadelijk te maken. Een hele goede zaak, het kan in dit geval niet snel genoeg op grote schaal plaatsvinden. De mode-industrie en zeker ook de denimindustrie is altijd enorm vervuilend geweest. Het kost moeite, maar de eerste stappen zijn gemaakt. LINK registreert en signaleert.
Op naar een mooie zomer met hoog consumentenvertrouwen, maar blijf vooral ook nadenken.