Nee, we gaan het niet over oorlog hebben hier. Daar zijn we de hele zomer en afgelopen tijd al mee, ehm, platgegooid. Fijne zomerdagen, opgewekt nieuws over een licht aantrekkende economie - je zou als consument toch bijna flink gaan spenderen. Nieuwe kleren, schoenen - vooruit het kan. Vervolgens zien we alleen maar narigheid op tv, kranten en online. Voorbij spendeermoment. De winkelverkopen gaan op en neer, en hopelijk weer op, want zo’n mooie nazomer is slecht voor de handel. Alhoewel er in september veel winkelend publiek in de Nederlandse steden door LINK werd gesignaleerd.
War, de wereld is in de war. Het was al een tijdje een voorzichtige conclusie. Het komt door de crisis, dat wel. Overheden, instanties, afnemers, leveranciers, consumenten, ach wie niet? Bijna niemand is standvastig en duidelijk. Terwijl het zo nodig is nu. Tijdens de vakbeurzen afgelopen zomer sloeg de verwondering weer hevig toe tijdens een bezoek aan Bread & Butter. En ja, de beursorganisatie heeft aangetoond ook vreselijk in de war te zijn geweest. Een vakbeurs die ook voor consumenten open kon zijn - een niet haalbare kaart. De beurs verplaatsen naar Barcelona, op een enkeling na was elke exposant tegen. Much ado about nothing.
Winkeliers die hun fysieke winkel hebben genegeerd om online mee te kunnen doen en vervolgens van alletwee afscheid moeten nemen. Het is ook niet eenvoudig. Winkeliers van naam die toch nog omvallen - niet leuk.
In deze uitgave in het interviewkatern daarom aandacht voor winkeliers in Nederland en Vlaanderen die vertellen hoe zij weer nieuwe kansen hebben gegrepen en zaken op orde hebben. De overlevers. Inspirerend en mooi. Vandaar de tekst op deze cover: Breaking the Waves. Buig het om naar iets dat wel bij je past. Weg met de verwarring, de twijfels. Welkom energie en reslutaat.
Succes ermee.