Leger, leegst. Lockdown. Slowdown. Stilstand. Ontwrichting. Economische crisis. Noodhulp. Ophokplicht. Opruimwoede. Joggingbroek. Modeschaamte.
Met gepaste afstand hebben we ervaren wat een pandemie anno 2020 allemaal teweegbrengt. Hoe razendsnel de hele wereld in een gezondheidscrisis terecht kwam. Hoe het van vitaal belang is dat de gezondheidszorg meer ruimte, middelen en mensen moet krijgen. Dat we beter voor onze ouderen moeten zorgen. Dat we beter voor onze planeet moeten zorgen. Dat we oude, verrotte systemen nu kunnen veranderen, ten goede.
Mode is er daar – niet in de laatste plaats – één van. Giorgio Armani was de eerste die aankondigde het seizoensritme te gaan wijzigen. Hij was ook de laaste die een modeshow gaf op de catwalk in Milaan in februari, weliswaar zonder publiek (voor het eerst). In de loop der tijd hebben meer couturiers, modehuizen, ceo’s, mainstream modemerken zich aangesloten bij dit gedachtegoed, zoals de open brief aan de mode-industrie van Dries Van Noten ondersteund door vele sympathisanten. LINK hoopt al jaren van harte dat dit écht gaat gebeuren en nu is het perfecte moment!
Niemand kan voorspellen hoe het er in de toekomst uit zal zien, maar we weten wel dat het nu serieus anders zal zijn dan misschien wel ooit tevoren. Alhoewel de sfeer op straat alweer veel meer lijkt op die van voor de lockdown, zal iedereen in de modeketen veranderen. Hopelijk kunnen we ook meer solidariteit vasthouden. Complimenten voor Modint en InRetail in hun voortrekkersrol voor steun voor ondernemers en fair trade voor leveranciers. Lelijkheid hebben we ook gezien – en dan bedoelt LINK niet slechts die gemakzuchtige thuiswerk-outfits – in de vorm van anderen opzadelen met je eigen problemen. Leveranciers die toch al onder bedenkelijke omstandigheden onze mode produceren, werden gewoon in de steek gelaten. Op een ander niveau, de thuiswerkomgeving, bedacht de consument maar eens alle kledingkasten te legen en bij de recycling te dumpen. Tot op vandaag zijn alle textielherwinningsbedrijven tot de nok toe gevuld. Er is teveel en het moet beter, nogmaals.
Retailers hebben zich inventief en innovatief getoond om hun winkel enigszins draaiende te houden, maar een (tijdelijk) verbod op de uitverkoop is helaas niet gelukt, mede door gebrek aan draagvlak en eensgezindheid in de detailhandel. Dus laten we over dit onderwerp voortaan zwijgen.
In de nieuwe realiteit moeten ondernemers alle zeilen bijzetten. In de fysieke wereld hoeft anderhalve meter geen probleem te zijn, dat heeft de eerder genoemde vindingrijkheid al laten zien. Een heel mooi en memorabel tv-beeld was de eerste klant die met hartelijk applaus werd ontvangen door de winkelmedewerkers in Italië tijdens de versoepeling van de gezondheidsmaatregelen. Hou dat vast!
Heel benieuwd hoe het gaat met de komende internationale vakbeurzen die allemaal digitaal gaan, of zelfs een eigen marktplaats willen zijn. Een prima oplossing wellicht, maar wel wat, ehm … afstandelijk.
LINK houdt het in de gaten, op een afstand.