De zomer was nog niet voorbij, of het is al echt herfst. Veel nieuws in dit nummer en aandacht voor opvallend veel medejubilarissen (LINK is twintig jaar, weet u nog?). Ondernemers in retail en ondernemers in wholesale die van aanpakken weten en iets moois neerzetten, tastbaar of digitaal. Webstore CarréCouture bijvoorbeeld, doet het totaal anders dan bestaande online retail. De kracht ligt in het leren kennen van de klant en deze bedienen op een prettige en sfeervolle wijze.
‘Net als in de stenen boetiek’, zegt de oprichtster. Ook Jason Denham haalt het belang van de stenen winkel aan in het interview verderop in dit magazine, zonder dat kan je niet voelen hoe mensen reageren (op je merk).
Voelen hoe mensen reageren, tsja. Ook de smart phone bestaat tien jaar. In die tien jaar is er veel veranderd. Gebruiksgemak, tijdbesparing en heel veel zombies om je heen, die zich volledig onttrekken aan deelname van onze maatschappij in menselijke zin. Social media sociaal? Alsof je een mega beerput opentrekt. Als merk en als winkelier moet je meedoen. Maar ook dat is steeds meer van hetzelfde geworden. Beleving is al een tijd het toverwoord. Beleving is voelen, emotie - daar is het weer. Niets nieuws helaas, het kan alleen niet vaak genoeg onder de aandacht worden gebracht.
Die menselijke factor kan dus beter, vooral in Nederland. Het doe maar gewoon, is vaak naar de verkeerde kant doorgeslagen. Zonder dienstbare, klantgerichte collega’s wordt ondernemen een probleem. En dan niet per se klantgericht op de kassa, op de omzet, maar klantenbindend en gidsend. Leef het merk in alle facetten, in alle zintuigen en dan kan het merk natuurlijk ook de winkel zijn. Blijf leren en proberen. Het kan altijd beter en vooral menselijker en minder leunend op routine. Het komt ook terug in het interview met de ceo van Björn Borg, Henrik Bunge, waarin hij authentiek zijn als mens en als merk propageert. Wel in de spiegel kijken en niet altijd naar je buurman.
Om nog wat verder te bedaren tot mens, kunt u genieten van modern klassieke mannenmode in deze fotoerportage. Een verstilde najaarssfeer. Rustig genieten van het moment. Fall into fashion.