Wie kent er nog de tekenfilmserie en strips van The Jetsons? Vast niet iedereen, maar de illusie die het ons bracht blijft. In de eenentwintigste eeuw zouden we voorzien zijn van handige en vooral praktische hulprobots in ons huis en op het werk, we zouden ons verplaatsen in ons eigen vliegend vervoermiddel en vooral genieten van al deze voordelen. Het laat nogal op zich wachten. Of toch niet? Het blijft een fascinatie en alles wat nu innovatief is, volgen we op de voet. En onderhand is er al best wat veranderd. In retail is het toch nog snel gegaan, de sociale media die ons leven (willen) beheersen, apps die het leven moeten verrijken en vergemakkelijken, duurzaamheid van de zaken die we al kennen, maar in verbeterde vorm nu tot ons komen. LINK ging op zoek naar zaken die nu spelen, bijvoorbeeld in de productie van het ons geliefde denim. De denimindustrie is één van de meest vervuilende industrieën en er worden momenteel bij fabrikanten en wevers echt stappen gemaakt. Interessant en bemoedigend. Schoenen kunnen al redelijk gemakkelijk met een 3D-printer gemaakt worden en ook brilmonturen. Er zijn meer positieve ontwikkelingen, te lezen in ons interviewkatern in deze uitgave.
Hi tec, maar hoezo lo fashion? De mode is nog een beetje aan het sappelen op meerdere fronten. Daar waar het in andere branches alweer beter gaat, loopt de mode nog niet voorop. Ook het modebeeld is niet heel vernieuwend, maar het één heeft met het ander een directe link. De opkomst van een nieuw silhouet is zichtbaar, maar dat heeft tijd nodig. Een redelijk rustig beeld van strepen en ruiten, klassiekers als de trenchcoat en de bermuda - het is niet heel spannend. Maar wel begrijpelijk en daarom commercieel. Waarschijnlijk komt de vernieuwing als de interesse daar is. En het moet gaan komen! Vooral als je in Nederland het straatbeeld ziet, heeft mode nog geen prioriteit. Betreurenswaardig en we moeten ons daar allemaal sterk voor maken. Geef zelf het goede voorbeeld en laat zien dat kleding mode kan zijn, verleiding is altijd een winnaar.