Er is niet alleen een nieuw jaar begonnen, maar ook een nieuw decennium. Dat betekende dat veel mensen ook de voorbije tien jaar opnieuw aan zich lieten voorbijgaan. In de media had ieder een eigen lijstje van memorabele gebeurtenissen en feiten. Wij - lezer en LINK – hoeven elkaar niets wijs te maken. We hebben aan den lijve ondervonden wat een economische crisis voor impact heeft, terwijl intussen de aanweigheid van e-commerce en sociale media steeds groter is geworden. Iedereen voor zichzelf op z’n mobiel. Een niet aflatende groei van webwinkels en digitale marktplaatsen. Vloggers en influencers die het complete marketingbudget van modemerken opsouperen. Ja, we zijn enorm vooruitgekomen de afgelopen jaren.
Uiteindelijk is de crisis voorbij, maar de omzetten in retail zijn heel wisselend, de winkelstraten trekken nog altijd minder bezoekers, fysieke modewinkels sluiten en de gaten die zijn achtergelaten worden nauwelijks opgevuld. Waar is de daadkracht van de (lokale) overheden? Armoedig die leegte.
In “Het Parool” stond 12 januari een interview met retailkenner Hans van Tellingen, die de realiteit scherper ziet dan de meeste ‘deskundigen’. Online retail mag dan in omvang groeien, maar sterk staat het niet. Winst maakt bijna geen enkele webwinkel en het is géén waarheid dat er enorm veel vierkante meters stenen winkelvloer is verdwenen. Volgens Van Tellingen zijn er meerdere succesvolle doorstarts geweest en zijn die vierkante meters juist gegroeid per winkel. Er liggen nog altijd volop kansen voor de ‘oude’ retail, maar als ondernemer weet u dat als geen ander natuurlijk.
Positief was ook, zoals eigenlijk altijd, de recente editie van Pitti Uomo. Merken en inkopers roemen de goede sfeer. Juist in het prille begin van het jaar en het nieuwe seizoen is dat een hart onder de riem voor ons allemaal. Samenwerken, elkaar eens vaker in de ogen kijken en creatief blijven. Niet alleen naar de getallen kijken, maar doen waar we goed in zijn. Forza!