Kan het dat als iets oud is, het tegerlijktijd ook nieuw is? Een tegenstelling die schijnbaar is?
In de mode kan het zeker! En retro is momenteel dé inspiratiebron voor vele merken, vooral als je kijkt waar jonge mensen mee bezig zijn. Uit de jaren tachtig en negentig wordt volop geput voor de jongere en sportievere collecties. Nostalgie zien we ook in de volwassen modemerken een plaats innemen. Kijk eens naar onze fotoserie “Spacifics” door Fritz Kok, geïnspireerd op de gebeurtenissen rondom Pearl Harbor en soms in exact dezelfde setting als de foto’s uit “Life Magazine” van die tijd. Mannen in - vanzelfsprekend - uniformachtige outfits en vrouwen in heel vrouwelijke stijl, of juist utilitarian. Een perfecte opname van een moment in de geschiedenis.
In de nieuwe herfst/wintercollecties van volgend jaar zien we functionaliteit, workwear en veel borduusels en applicaties terug. Meer handwerk om een sfeer van nostalgie te kweken. De hang naar het oude bekende kwam LINK heel recent onverwachts tegen in die goeie ouwe Hema; een tegeltje met een tekst. Ja, serieus: Tegeltjeswijsheid. Schijnt ook weer terug te zijn, kan ook heel leuk in een winkelinterieur zijn immers. Beleving willen we in de stenen winkel, dat is het nieuwe normaal.
Oei, dat klinkt als tegeltjeswijsheid! Om daarop terug te komen, wat stond er eigenlijk op dat tegeltje geschreven? Wat trok het oog? “OFFLINE is the new LUXURY”. Een heel stellige en definitieve kreet, die ik direct aannam. En vervolgens toch even fotografeerde met de telefoon. Om er nog even over door te filosoferen. Over die clichés die je iedereen hoort en leest gebruiken. Twee punt nul, win-win, genderneutraal, beleving, et cetera. Het kan allemaal zo op een tegel.
Natuurlijk is offline zijn een heerlijke luxe die steeds meer mensen ontdekken en nastreven. Het echte leven gebeurt terwijl de rest online is, zeg ik maar. Voor LINK is de keuze voor papier ook altijd een hele pure keuze geweest, vooral omdat de beleving zoveel beter is dan digitaal. Nostalgisch denk ik terug aan de tijd dat iedereen wel tijd had om te doen wat leuk is, of wat nuttig is. Offline, het nieuwe normaal.