Er valt nogal wat te zeuren over de winter, vooral als het winter is. Of juist totaal niet, zoals in december. Het eind van een jaar en de faillissementen in de detailhandel vliegen je om de oren. Het is te warm geweest vanaf november en dat heeft het kleine beetje reserve acuut doen verdampen. Om maar één reden te noemen. Het begin van het najaar was verrassend jubelend, maar we weten ook dat te vroeg pieken niet goed is. Hoe moet het nou verder? Verdwijnen al die winkels? Dat zal onze binnensteden geen goed doen. Ik mijmer er over als ik uit mijn achterramen kijk naar het prachtige pand van V&D in Haarlem, terwijl ik op de radio Hazy Shade of Winter (van The Bangles in dit geval) hoor spelen. Het is de tijd van terugblikken en vooruit kijken.
Time, time, time
See what’s become of me
While I looked around for my possibilities
I was so hard to please
But look around
Leaves are brown
And the sky is a hazy shade of winter

“Het was toch al een opgewarmd lijk”, lees ik in een column van een marketeer over Vroom & Dreesmann. Moet jij zeggen, denk ik. Wat heeft al die eenvormige, niet-creatieve en koude marketing van mode en merken ons gebracht? Holle frasen, oppervlakkigheid, nepwaarde(n), hypes. De beste stuurlui staan altijd aan wal. Zo gemakkelijk om iets of iemand af te schrijven en zelf je handen in onschuld te wassen. Marketing, deels ook een onderdeel van het bestaansrecht van een vaktijdschrift. Hoe het beter kan en al gebeurt, is te lezen in de column van pr-vrouw Sylvia Avontuur in dit nummer. Maar toch: Wat blijft er over? Ik ben er heel nieuwsgierig naar. Wij zitten in ieder geval midden in het nieuwe winterseizoen 2016/’17 waar de realiteit misschien nog steeds niet zo mooi is, maar de nieuwe silhouetten vaste voet aan de grond krijgen in subtiele tinten.
Shades of winter, laat het een inspiratiebron zijn.