Over smaak valt niet te twisten. Om maar weer eens met een cliché aan te komen en zodoende met de deur in huis te vallen. Helaas moet LINK telkens weer constateren dat juist die snelle modewereld bol staat van de clichés. Voordat vernieuwing in deze branche voet aan de grond krijgt, zijn we alweer seizoenen verder en zijn er onschuldige slachtoffers gevallen. Het drama in Bangladesh dit voorjaar heeft de gemoederen enorm beroerd en terecht. Er moeten nu echt verbeteringen komen in de gehele productiekolom. Een uitdaging als het gaat om prijs/kwaliteitsverhoudingen voor modeproducten, maar we kunnen en moeten hieraan allemaal ons steentje bijdragen. Hopelijk gebeurt dat en gebeurt dat constructief. Niemand eet graag plofkip, maar over een ‘plof T-shirt’ denkt blijkbaar geen mens na; Wat is de oorzaak en wat is het gevolg?
Uitverkoop, ook al zo lang een doorn in het oog en niets verandert, behalve de ergernis. Agentuur Van Eerd maakt zich er sterk tegen, ABN-AMRO bevestigt de afbreuk van omzetten en marges in de branche, durft te melden dat ook de consument wacht op regulering, maar verder gebeurt er … niets.
Ontwerpers en sommige modemerken stoppen met het aloude seizoensritme. De tijdsdruk is gewoonweg te hoog, de doorverkopen zijn te marginaal en het klimaat werkt ook niet mee. T-shirts in de winter en winterjassen in de zomer - wie koopt dat tegenwoordig nog? En maar doorgaan op de oude, vertrouwde voet. Massa’s kleding richting de outlets: Heel innovatief.
Aan dit nummer zit wel een lekkere smaak denkt LINK. Zomer 2014, misschien het moment dat we ons weer wat luchtiger voelen. In het interviewkatern ‘Bricks’ hebben we een negatief gegeven positief benaderd, want tegenslag maakt creatief. In dit specifieke geval gaat het over de aanpak van leegstand in winkelgebieden en wat je er echt zelf aan kunt doen. Verder een bergje trendinformatie om je voordeel mee te doen en een bijna eetbare fotoserie die de link tussen mode en voedsel zichtbaar maakt. En nog veel meer. Eet smakelijk!